החברות שיפעילו משלוחים באמצעות רחפנים

נספרסו, ענקית קפסולות הקפה החלה בניסוי לביצוע משלוחים באמצעות רחפנים. החברה השתתפה בניסוי והדגמה במסגרת מיזם הרחפנים הלאומי שנערך בחדרה. הניסוי נערך בשיתוף חברת Skylinx וקבוצת Safe שעוסקת בשינוע אווירי במרחב האורבני. הערכה היא שכבר ב-2022 יוכלו חברות בישראל להפעיל שליחויות באמצעות רחפנים. כמובן מדובר על חבילות קטנות בשלב זה.

בניסוי שנערך בחדרה השתתפו חברות נוספות מעולם השליחויות כגון Gett Delivery, Flying Cargo, Flytech ו-AirwayZ. חברת Flytech אחראית על תפעול הרחפנים ו-AirwayZ אחראית על פיתוח מערכת ההפעלה. חברת נתיבי איילון ניהלה את השליטה והבקרה על כלל הרחפנים של החברות שהשתתפו בניסוי.

על פי הודעת נספרסו, הכוונה היא לשנע קפסולות קפה באמצעות רחפנים מאזור אם המושבות בפתח תקווה, באמצעות נתיב אווירי מיוחד לרחפנים שיפעל לאורך קו החוף. הנתיב האווירי יחבר בין אזור רידינג בצפון לנמל יפו בדרום. המשלוחים ייצאו מהמחסן הלוגיסטי של נספרסו ישירות אל נקודות החלוקה בשכונות. באותם שכונות יהיו מרכזי הפצה עם אזורי נחיתה יעודיים לרחפנים. הלקוחות יגיעו לאסוף את החבילה שהזמינו. הדבר לא רק שמאפשר להפעיל שליחויות מהיום להיום. הוא יאפשר משלוחים בתוך כרבע שעה.

נספרסו היא לא החברה היחידה בישראל שעושה ניסויים ויש לה כוונות אמיתיות להפעיל מערך משלוחים רציני באמצעות רחפנים. בתקופה האחרונה גם חברת פיצה האט השתתפה בניסויים לשילוח של פיצה באמצעות רחפנים. הדבר היחיד שעיכב את הפעלת המערך הוא משבר הקורונה. הצפי הוא שהשירות יושק באזור צומת בני דרור עד נתניה דרום לקראת סוף 2021.

בדרך למהפכה בתמיכה של משרד התחבורה

משרד התחבורה השקיע שישה מיליון שקלים בבניית רשת ארצית של נתיבי אוויר יעודיים לרחפנים, זאת במסגרת מיזם הרחפנים הלאומי – פרויקט מהפכני שמובילים רשות התעופה האזרחית, רשות החדשנות ומנהלת תחבורה חכמה. נתיבי איילון מנהלים את המרחב האווירי באמצעות מערכת בקרה אוטונומית.

לפרויקט כזה יש מטרה מיוחדת קודם כל – שליחויות מהירות של תרופות וציוד רפואי וכמובן שליחויות מסחריות. המכשולים בפרויקט כזה כוללים בין היתר השפעות מזג אוויר, תקשורת, מידת רעש וחשש מפגיעה בפרטיות. יחד עם זאת, כל השותפות במהפכה הזאת פועלות לפתור את הבעיות הללו בהקדם.

בניסוי שנערך בחדרה, הופעלו הרחפנים מעל שכונות ובתים. הכול נוהל בעזרת מערכת בקרה אחת. רק השנה בוצעו כ-2,000 גיחות בשמי חדרה, על מנת לדמות ניהול מרחב אווירי אחד לחברות שונות עם שליטה בצי רחפנים אוטונומי. בחלק מהניסויים השתתפו גם גופים כמו משטרת ישראל ורשות הכבאות.

איסוף משלוחים מנקודות קרובות

על פי נספרסו, המטרה היא שכל אדם יוכל להגיע לנקודת איסוף שנמצאת במרחק של כ-500 מטר מביתו כדי לאסוף קפסולות קפה. בשלב זה, לא מדובר על רחפן שיגיע עד בית הלקוח, לאור מורכבות הדבר. מבחינת הפריסה של הפרויקט, תלוי הדבר בשיתוף פעולה של הרשויות המקומיות וגורמים שצריכים לאשר לרחפנים לעבור מעליהם.

מעבר לזמן אספקה מהיר במיוחד, להפעלת מערך משלוחים באמצעות רחפנים יש לא מעט יתרונות. מדובר על פחות תנועה בכבישים, דבר שמקטין את הפקקים ומסייע להפחית את זיהום האוויר. במקום נסיעה של חצי שעה בפקק בשעות העומס, רחפן כזה יכול להגיע ליעדו בתוך 5 דקות בלבד. על פי הערכות, בשלב הראשוני יופעלו 10-15 גיחות ביום כדי לספק משלוחים של נספרסו באזור תל אביב. לאט לאט, יורחב אזור האספקה עם בניית התשתית הנדרשת. הנחיתה צפויה להיות בגובה, כדי למנוע הפרעה למרחב הציבורי. השלב הבא הוא בנייה של מנחתים על גגות של בניינים. חברות בנייה ותחנות דלק כבר הציעו לקחת חלק במשימה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *